fold you so!

en norsk origamiblogg

Bokanmeldelse: Crease + Fold av Sok Song

6 Comments

Jeg lovet tidligere at jeg skulle komme med en anmeldelse av boken Crease+ Fold, som jeg fikk i bursdagsgave. Nå har jeg prøvd meg på flere av prosjektene i boken, og føler meg passelig klar til å felle en dom.

Først må jeg få komme med en innrømmelse: Jeg er en av de som, bokstavelig talt, “judges a book by its cover”. Det visuelle har mye å si for meg – og sikkert mange med meg. Og denne boken er jo utrolig fin å se på.

Heldigvis stopper det ikke der. Forfatteren av boken, Sok Song, er en entusiastisk origamist, som har hatt arbeidene sine publisert i store magasiner som Vanity Fair, Marie Claire, GQ og Vogue, i tillegg til å ha vært med å lage et Origami-inspirert rom på Extreme Makeover: Home Edition. (Jeg er egentlig ganske takknemlig for at jeg aldri har sett den episoden, jeg blir rørt nok som det er når jeg ligger der, litt sånn sliten på en søndag, og ser på alle disse folka som blir så glade!) Han har og vært med å lage flere utstillinger for flere museer. Om dere vil vite mer om forfatteren, ka dere lese om alle hans meritter på nettsiden hans, www.creased.com. Som forsåvidt er en veldig fin side, som jeg anbefaler uten restriksjoner!

Nå over til the book in question: Crease + Fold er delt inn i fire deler, Origami 101, Small, Medium og Large. Origami 101 tar for seg litt om forskjellige papirtyper, tips og triks for at bretteseansen skal foregå så stressfritt som mulig, og ikke minst får vi en oversikt over alle basismodellene som brukes  origami. Det hele er presentert pent og lett forståelig – og språket er lett og uformelt. Pluss for det!

Small, Medium og Large tar som navnene tilsir for seg origamiprosjekter i forskjellige størrelser. I Small-seksjonen får vi instruksjoner til hele 15 forskjellige modeller, inkludert to money-folding modeller. Innimellom instruksjonene får vi og tips om hva vi kan bruke de ferdigbrettede modellene til.

Medium inneholder min favorittmodell fra denne boken så langt! En helt genial idè vil jeg faktisk kalle det – nemlig en “bildeball”, eller en “photo modular” som det heter i boka. Jeg har allerede laget fem stykker. Her erideen at man bruker seks fotografier, i samme størrelsesforhold som 10×15, og setter disse sammen til en ball. Det er jo en super gaveidè, og de er faktisk ikke så vanskelige å få til heller. Det er som alltid litt knoting med å få de seks modulene til å sitte sammen, men så er det så sykt tilfredstillende når man får det til! Det er verd hvert ukvemsord.

Man trenger selvsagt ikke å begrense seg til å bruke fotografier, jeg laget disse verdenskubene til høyre her av sider fra et gammelt atlas. I tillegg får man instruksjoner til andre bruksmodeller som f.eks. serveringsfat og armbånd.

I Large-delen kan man lære å brette store figurer, blant annet ett rådyrhodetrofè (!!) som ser helt amazing ut. Gleder meg til å prøve meg på det engang, Dessverre fant jeg ut at det er i alle fall feil i ett av diagrammene, nemlig den til oppbevaringsboksen med lokk. (Jeg måtte søke litt på nettet for å finne ut om det bare var jeg som var udugelig, men jeg var visst ikke alene om å streve med den). Jeg er spent på om jeg kommer til å møte problemer med flere av modellene.

Men alt i alt vil jeg likevel si at Crease + Fold er en bok som absolutt gjør seg verdig til en plass i bokhylla. Den er veldig motiverende og engasjerende med alle sine fine bilder og gode historier. Om den passer for nybegynnere er jeg derimot litt usikker på. Boken hevder å inneholde “Innovative Origami Projects Anyone Can Make”, men jeg tror jeg hadde blitt temmelig frustrert hvis jeg var en førstegangsfolder og skulle gå i gang med disse til dels veldig ambisiøse prosjektene.

Her kan dere se bilder av flere av modellene i boken, og samtidig sjekke ut hva Leyla Torres fra Origami Spirit sier om boken.

Fra Origamispirit.com

Author: foldyouso

Jeg heter Vera, og jeg liker å brette ting.

6 thoughts on “Bokanmeldelse: Crease + Fold av Sok Song

1. Å bloggen din er så inspirerende og forfriskende. Takk for boktipset!

• Tusen takk! Utrolig fin blogg du og har – skjønner ikke hvordan jeg ikke har oppdaget den før! Kanskje vi skulle slåttt sammen skillz’a våre? Dine gif-skills, og mine brette-skills, så lager vi en ny versjon av Quaq-Quao? ;)

2. We were not able to complete the Sakura Blossom lampshade . Several of us had a go at it and we all failed and could not get a solution on line.

3. Pingback: Begynnertips « fold you so!

4. Pingback: Velkommen til verden-kort feat. elefant og ballonger | fold you so!